Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| سیاست‌ها و استراتژی‌های امنیت سایبری برای پیشگیری از جنگ سایبری + دانلود کتاب

معرفی کتاب| سیاست‌ها و استراتژی‌های امنیت سایبری برای پیشگیری از جنگ سایبری + دانلود کتاب
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰

امنیت سایبری در دهه گذشته با بیش‌تر شدن حضور صنایع خصوصی، مدیریت دولتی، تجارت و ارتباطات در فضای آنلاین به موضوعی مهم تبدیل شده است. با ادامه تکامل فعالیت‌های فردی و سازمانی در حوزه دیجیتال، نقاط ضعف جدیدی نیز به وجود می‌آید.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، سیاست‌ها و استراتژی‌های امنیت سایبری برای پیشگیری از جنگ سایبری، کتابی جامع در مورد آخرین اقدامات قانونی و دفاعی در حال اجرا برای محافظت از افراد و هم‌چنین سازمان‌ها در برابر تهدیدات سایبری است. این کتاب که به بررسی شبکه‌های مجرمانه آنلاین و تهدیدات موجود در حوزه عمومی و خصوصی می‌پردازد، یکی از موارد ضروری است که باید به مجموعه کتاب‌های مرجع متخصصان فناوری اطلاعات، مسئولان، مدیران تجاری، محققان و دانشجویان علاقه‌مند به کشف راه‌های جدید برای خنثی‌سازی نفوذ سایبری و حفاظت از اطلاعات دیجیتال حساس اضافه شود.

مطالب این کتاب در چهار بخش و پانزده فصل متفاوت ارائه شده است. بخش اول که متشکل از سه فصل است، به معرفی موضوع امنیت سایبری و اصول جنگ سایبری می‌پردازد. در این بخش مجموعه‌ای از اصول امنیت سایبری که برای شناسایی استراتژی‌ها لازم هستند و هم‌چنین دید جامعی از موضوعات مربوط به جنگ سایبری در ابعاد سیاسی، اجتماعی، قانونی و فنی ارائه شده است.

بخش دوم حاوی پنج فصل است که به طور کلی نحوه نظارت بر تهدیدات، مدیریت خطرات و اقدامات دفاعی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. در این بخش سیستم‌های نظارتی پیشرفته از لحاظ فناوری، ابزار و تکنیک‌های استفاده شده مورد بررسی قرار گرفته‌اند. اصطلاحات مربوط به مفاهیم امنیتی و مدل‌های مدیریت خطر در این بخش ارائه شده‌اند و هم‌چنین اهمیت روش مهندسی در سیستم‌های بزرگ و پیچیده اطلاعات امنیت سایبری مورد بحث قرار گرفته است.

بخش سوم دارای چهار فصل است که به بررسی مسائل ملی، استراتژی‌ها و سیاست‌های موجود در رابطه با امنیت سایبری می‌پردازد. اهمیت اقدامات ایجاد اعتماد (CBMs) در جلوگیری از جنگ و کمک به برطرف کردن درگیری‌ها در این بخش بررسی شده است. درگیری‌های سایبری بین هند و پاکستان، استراتژی ملی امنیت سایبری ترکیه و تاکتیک‌های جنگ اطلاعاتی علیه اوکراین از مثال‌های بررسی شده در این بخش هستند.

بخش چهارم که سه فصل پایانی کتاب را شامل می‌شود، به گونه‌ای موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفته‌اند را جمع‌بندی کرده و تأملاتی راجع به ماهیت جنگ سایبری ارائه می‌دهد. در این بخش پیشنهاداتی برای قوانین ضد تروریستی مطرح شده است. هم‌چنین مطالب نوشته شده در این بخش نشان می‌دهد که سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی قادر به پیشگیری از درگیری‌های سایبری نیستند و تنها با هم‌فکری و همکاری تمامی سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌توان به امنیت سایبری قدرتمند دست یافت.

به عقیده نویسنده، مشکلات فضای سایبری ریشه‌ای اجتماعی دارد و برای بررسی درست سیاست‌های فضای مجازی باید از علوم فلسفی و اجتماعی سنتی کمک گرفت.

عنوان کتاب: سیاست‌ها و استراتژی‌های امنیت سایبری برای پیشگیری از جنگ سایبری
عنوان اصلی: Cybersecurity Policies and Strategies for Cyberwarfare Prevention
نویسنده: ژان لو ریشِی (Jean-Loup Richet)
سال انتشار: ۲۰۱۵
ناشر: IGI Global

دانلود کتاب